Museum De Fundatie - Zwolle

Dit neoclassicistische pand is gebouwd tussen 1838 en 1841, naar een ontwerp van de Haagse architect Eduard Louis de Coninck. In 2004/2005 verbouwd tot kunstmuseum. In 2012/2013 is het pand spectaculair uitgebreid. De ellipsvormige opbouw op het dak wordt door Museum de Fundatie zelf ‘Het OOG´, of ‘de Wolk´ genoemd. Een groot ovaal raam geeft uitzicht op de historische binnenstad. Aan de buitenkant is de opbouw bekleed met 55.000 wit-blauwe tegels. De uitbreiding wordt als een keramische wolk optisch opgetild en zweeft boven het oorspronkelijke neoclassicistische gebouw


Click to see big picture (948x630 pixels; 176 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 150 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 168 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 162 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 150 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 150 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 96 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 77 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 112 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 138 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 217 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 135 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 69 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 75 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 83 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 78 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 62 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 85 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 66 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 61 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 66 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 102 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 63 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 85 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 94 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 169 KB)

Click to see big picture (948x630 pixels; 113 KB)